Droge ogen

In dit forum beantwoorden verschillende refractiechirurgen, optometristen en medewerkers van Ooglaserklinieken regelmatig vragen van bezoekers over ooglaseren.
Forumregels
Om spammers en spam te weren is registreren alleen mogelijk met een .nl of .be e-mailadres. U kunt dus niet registreren met een .com adres zoals bijv. een hotmail of gmail e-mail adres.
Het plaatsen van namen van artsen (behalve de naam van onze forumarts), klinieken en woonplaatsen is niet toegestaan.
Lees de registratieregels goed door voordat u berichten plaatst!
Plaats reactie
Norman

Droge ogen

Bericht door Norman » do nov 24, 2005 2:11 pm

Ik heb me ogen laten laseren (lasik) maar heb erg veel last van drogen ogen.
De operatie is 2 weken geleden gedaan.
Iemand enig idee hoelang dit aanhoudt ?
Krijg echt het idee alsof me ogen geen traanvocht meer aanmaken ofzo.....

Ruben

Bericht door Ruben » do nov 24, 2005 8:00 pm

Dag Norman,

Het is echt moeilijk om daar een zinnig antwoord op te geven. Bij mij is het meer dan vijf maand geleden, en ze zijn nog steeds erg droog (alhoewel de arts zegt van niet :? ).

Ik denk niet dat ze ooit nog zoveel traanvocht als voorheen zullen produceren, aangezien er bij lasik 150.000.000 zenuwen worden doorgesneden. Aan de voorzijde van het oog lopen de zenuwen via twee strengen aan neuszijde en aan tegenpool het oog binnen (horizontaal dus). Bij lasik wordt de scharnier van de flap bovenaan gemaakt, waardoor bij het snijden dus beide strengen volledig worden doorgesneden. Wetenschappelijke studies hebben uitgewezen dat, indien men het scharnier aan neuszijde maakt, en niet bovenaan, er dus slechts één streng wordt doorgeknipt, en dus veel minder droge ogen voorkomen na lasik (echt proefondervindelijk getest). Vlak na lasik zijn meer dan 90% van de zenuwen kapot. Minder dan de helft groeit ooit terug. Alles is een beetje afhankelijk van hoe dik de flap was, hoe hoog je te laseren sterkte, ... Ik heb alleszins maar 300µm meer over onder de flap, dit is dus wel heel weinig. Ik weet niet waarom men de flap bovenaan maakt (men had hem beter helemaal niet gemaakt :x ), als men hem links en rechts ook kan maken. Ik had veel liever epilasik gehad, maar wist niets over die andere technieken (en dat die zoveel worden toegepast, en niet enkel indien het niet anders kan).

Twee weken is nog vroeg om er nu al wat over te durven zeggen: de meeste klinieken zeggen twee maand, en dan zouden de zenuwen (voor minder dan de helft weliswaar) moeten 'teruggegroeid' zijn. Eigenlijk kan je die flap vergelijken met een nagel of haar. Als je er een stuk af knipt, en je kleeft die er terug aan met een klever of zo, dan zal die na jaren ook nooit meer aangroeien.

Groetjes,
Ruben (omdat ik er ook zoveel last van heb, kan ik er dus ook openlijk over praten)

Norman

Bericht door Norman » vr nov 25, 2005 1:22 am

Ik heb intra lasik gehad (het snijden van het flapje met de laser) weet niet of dat wat uitmaakt.
Hmm ben benieuwd hoe het dan over 2 weken is (dus na een maand) opzich nog steeds geen spijt gehad van de operatie, maar als dit voorbij is ben ik helemaal gelukkig.

merel

Bericht door merel » zo nov 27, 2005 11:19 pm

heeeeeeeeeeeeeeel lang. Ik ben anderhalf jaar verder.
Het ligt er ook aan hoe oud je bent, en of je al iets droge ogen had.

gr. merel

Gast

Bericht door Gast » ma nov 28, 2005 5:34 pm

Beste Norman,

Wat ik niet begrijp is dat je niet op de hoogte bent van eventuele concequenties van het laseren. Hebben ze bij de kliniek die je behandeld heeft niet verteld dat het droge ogen syndroom vrij normaal is na een laseringreep? Heb je zelf niet het één en ander nagevraagd of gekeken op internet? Heb je oude berichten op deze site niet even nagelezen?
Toch naief om zomaar even je ogen te laten laseren zonder te weten wat je allemaal kunt verwachten.

Jenny

Johan

Bericht door Johan » ma nov 28, 2005 6:41 pm

Hoi!
Dat gaat misschien niet over! Droge ogen is een van de bijwerkingen waar bij Lasik een grotere kans op is dan bijvoorbeeld bij Lasek!
groet, Johan

Norman

Bericht door Norman » ma nov 28, 2005 8:44 pm

mja ik heb wel gelezen over droge ogen, had alleen niet door in hoeverre ze dat precies bedoelde ...

Ruben

Bericht door Ruben » ma nov 28, 2005 9:14 pm

Dat is waar Norman, je onderschat het tot je het zelf hebt.
Bovendien ging het maar twee maand aanhouden (zei de arts, of zeg ik beter, verkoper :? ).

Groetjes,
Ruben

Cybje
Contacteer:

Bericht door Cybje » di nov 29, 2005 11:23 am

Ik heb een maandje last gehad van droge ogen, precies volgens de regeltjes dus eigenlijk. De laatste week van die maand werden ze snel minder droog. Heb na die maand nog een paar keer gedruppeld in 1 week tijd, omdat me ogen heel even droog aanvoelden. En toen was het over :)
Cool, mijn laser ervaring staat nu ook op de Fyeo site :)

Gast

Bericht door Gast » di nov 29, 2005 11:34 am

Ik ben op 3 nov gelasikt in ***, eerste weken wel redelijk droge ogen gehad maar nu bijna niet meer. Alleen 's-avonds / 's-ochtends 1x druppelen. Verder heb ik (denk ik) 100% of zelfs iets meer zicht. Al met al dus prima verlopen.

Groeten Gizelle

f.roossien

droge ogen

Bericht door f.roossien » vr dec 02, 2005 11:46 am

hallo, zelf ben ik in maart gelaserd en ook ik had last van droge ogen, ben nu zo'n 8 maanden verder en het is nagenoeg over. Welk merk ik het heel snel als ik in een ruimte met airco ben en bij vermoeidheid merk ik ook nog wel dat ik wat droge ogen heb maar verder gaat het prima ik doe er verder ook niets aan, hoewel ik wel las dat visolie de traanproductie beinvloedt (maar je hoort tegenwoordig zoveel over visolie dat ik denk dat het ook wel eens commerciele berichtgeving kan zijn)

Goed gapen met de ogen open helpt ook wel

succes ermee
18 maart laseren turkije

Ruben_

Bericht door Ruben_ » za dec 03, 2005 2:11 pm

Anonymous schreef:Ik ben op 3 nov gelasikt in ***, eerste weken wel redelijk droge ogen gehad maar nu bijna niet meer. Alleen 's-avonds / 's-ochtends 1x druppelen. Verder heb ik (denk ik) 100% of zelfs iets meer zicht. Al met al dus prima verlopen.

Groeten Gizelle
Dag Gizelle,

Jij bent ook in *** gelaserd. *** op zich ok, maar door welke arts ben jij behandeld? Heeft hij je goede uitleg gegeven over beide technieken? Heeft hij pupilverwijdende druppels gebruikt? Sedert juli is er een nieuwe laser. Werkt de functie die zorgt voor het behouden van de asfericiteit van het hoornvlies nu al? Want mijn arts zei dat ze daar nog wat mee moesten 'experimenteren'. Hopelijk op konijnen of kippen, en niet op mensen (arme beestjes, ik ben tegen het gebruik van proefdieren).

Kwestie van te weten of alle artsen die bij *** werken zo zijn, of het vooronderzoek verschilt in kwaliteit van arts tot arts.

Groetjes,
Ruben

Gast

Bericht door Gast » di dec 06, 2005 9:50 am

Hoi Ruben,
Ik ben door Dr. *** behandeld in *** (belgische arts met een BIG registratie in Ned.). Tijdens het vooronderzoek heeft hij inderdaad die pupilverwijdende druppels gebruikt. Ik heb lasik gehad omdat mijn hoornvlies dik genoeg was en moet zeggen dat ik er nog geen minuut spijt van heb gehad (al weet ik natuurlijk niet hoe het zou zijn indien ik gelasekt zou zijn). Vwb je vraag over het behouden van de asfericiteit van het hoornvlies heb ik geen idee ! Die vraag heb ik niet gesteld.
Groeten Gizelle

Norman

Bericht door Norman » wo feb 01, 2006 10:28 pm

Ben inmiddels dik 3 maanden verder en wilde nog even de update geven dat ik nu nergens meer last van heb.
Heb zelfs geen druppels meer nodig...

EJB

Bericht door EJB » do feb 02, 2006 6:04 pm

Mmmm, ben ruim twee weken geleden gelasikt en vergeet af en toe te druppelen. Gewoon omdat ik niet/nauwelijks last heb van droge ogen :wink:

Plaats reactie